06 lis “ZONA IDE BEZ OBZIRA NA SVE”
Ovih dana su se pojavile informacije oko problema u otezanju rokova oko izgradnje graničnog prelaza Bijača s BiH strane i završetka dionice autoceste od Vrgorca do Ploča.
Naime Uprava za neizravno oporezivanje (UINO) Bosne i Hercegovine optužila je Institut “IGH” da se granični prelaz na Bijači (s naše strane granice bi prelaz bio Nova Sela) neće završiti do krajnjeg roka – 01. srpnja 2013. godine zbog kašnjenja IGH s izradom projektne dokumentacije.
Taj granični prelaz je iznimno važan i za RH i za BiH zbog izvoza roba biljnog i životinjskog podrijetla iz te zemlje u Europsku uniju. Rok 01. srpnja 2013. je vrlo bitan jer tada Republika Hrvatska postaje članica Europske unije pa bi ovaj problem uskoro mogao biti ozbiljan problem mesne i prehrambene industrije. “IGH” o problemu šuti, pa je sve očiglednije da će ova crna predviđanja o kađnjenju radova i ostvariti. BiH strana navodi da je “IGH” trebao dostaviti projektnu dokumentaciju za koridor 5c zajedno s graničnim prijelazom na Bijači do travnja ove godine. Zatim je “IGH” tražio produženje toga roka do kraja srpnja, pa novu odgodu do kraja rujna, pa zatim i početka listopada. Kako se ni do posljednjeg produženog roka nije dostavila izmjenjena projektna dokumentacija BiH strana još uvijek nije u mogućnosti raspisati natječaj za odabir izvođača radova na graničnom prelazu Bijača.
Da stvar bude gora, takve vrste graničnog prelaza, kroz koji će se moći izvoziti roba biljnog i životinjskog podrijetla u Hrvatsku neće biti u blizini 300 km (prvi idući se nalazi na sjeveru)! Ovo predstavlja ozbiljan problem i hrvatskoj strani jer je mnogi gospodarstvenici računaju upravo na ovaj prelaz kada Hrvatska uđe u EU 01. srpnja 2013. godine (ako ratifikacija Slovenije prođe uredno). Nepostojanje tog graničnog prelaza bi za dalmatinske poslovne subjekte iz tog sektora značilo da moraju ići na nekoliko stotina kilometara dug put na granični prelaz koji se nalazi na sjeveru Hrvatske!
Granični prelaz Nova Sela, koji je praktički gotov s hrvatske strane, i na kojem se rade samo još završni radovi, ovime postaje slijepa ulica sve dok BiH strana ne završi svoj dio prelaza na Bijači.
Dodatni problem je što su se u zadnje vrijeme javile i crne slutnje oko kašnjenja završetka autoceste na dionici do Ploča zbog blokada računa tvrtke „Konstruktor“ koji je čas blokiran, čas odblokiran. Radnici rade svoj posao, ali je dinamika vidljivo smanjena. Planovi oko dovršetka ove dionice od Vrgorca do Ploča (Čeveljuše) su se godinama mijenjali. Rokovi su konstantno pomicani zbog nedostatka novca, pa su tako bili razni rokovi za završetak u 2011, 2012 i 2013 (zadnji službeni rok je kraj 2013. godine) no sada je upitno da li će se dovršiti u tom roku, ne zbog nedostatka novaca u Hrvatskim autocestama (HAC), već zbog problematičnog stanja u izvođača radova – tvrtki „Konstruktor“ koji se nalazi poslovnim poteškoćama. Izbor novog izvođača ne dolazi još u obzir jer je to skup i riskantan posao za HAC, pa je odlučeno ipak da se pričeka kraj 2013. godine uz nadu da će sve ipak biti završeno.
Načelnik Općina Kula Norinska Nikola Krstičević na sve ovo ističe: “Mi s poslovnom zonom idemo dalje i nikakva otezanja rokova ne utječu na daljnje planove. Poslovna zona Nova Sela je s dokumentacijom praktički gotova, a sada slijede pripreme terena i rješavanje infrastrukture po principu javno-privatnog partnerstva. Interesanti postoje i svjesni su da je ovo njihova velika poslovna prilika. Upravo u recesiji su svjesni da pravovremen ulazak u Poslovnu zonu znači i jeftinije zauzimanje strateške pozicije na jednom od najvećih i najznačajnijih graničnih prelaza u ovom dijelu Europe”
Na karti možete vidjeti mjesto graničnih prelaza i dionice interegionalnog čvora “Metković” i čvora “Kula Norinska” s kojom gradnjom (pripremni terenski radovi) se počelo